Бронзові окімоно доби Мейдзі в музейних колекціях України: компанія Міяо

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  С. Б. Рибалко

  А. Л. Щербань

Анотація

У фокусі дослідження – бронзова скульптура малих форм (окімоно) доби Мейдзі, зокрема твори, що потрапляли до Європи під брендом Міяо, з колекцій Національного музею мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків, Львівської національної галереї мистецтв імені Бориса Возницького, Feldman Family Museum (Харків). У статті висвітлено історіографічні та термінологічні аспекти досліджуваної теми, окреслено принципи формування джерельної бази, атрибуції й експертизи творів; визначено позиції провідних учених щодо художньої оцінки бронзових окімоно.

Результатами проведеного дослідження є реконструйований контекст формування бронзової скульптури нового типу, висвітлення трансформацій, що відбулися за часів реформ Мейдзі в організації праці художника та естетичних орієнтирах; визначено типологію бронзової скульптури та коло основних сюжетів (персонажі синтоїстської та буддійської міфології, даоські самітники, герої народних казок, актори в костюмах та масках, сюжети із життя селян, аристократів, чиновництва).

У процесі вивчення колекцій здійснено (уточнено) атрибуцію групи творів, аналіз їхньої образно-змістової структури та стилістично-технологічного складника, типологію підписів.

З’ясовано, що продукція компанії Міяо стала результатом втрати внутрішнього ринку та переорієнтації діяльності на експорт; підкреслено особливу роль виробів з металу на міжнародних виставках, вплив європейської художньої системи та її органічне поєднання з традиційними японськими промислами. Показано, що за такими ознаками, як підвищена декоративність, використання елементів вбрання та інших деталей, що ідентифікуються як китайські, значна частина творів Міяо може розглядатися як сучасна (східна) версія шинуазрі або зразок східного орієнталізму. Водночас широке застосування техніки сякудо, візерунків та позолоти корелювалося з національною спадщиною (стиль Момояма) та європейськими інтер’єрами кінця ХІХ – початку ХХ століття.

Доведено, що бронзова скульптура малих форм у художньому та технологічному сенсах гідно репрезентована в музейних зібраннях України, демонструє розмаїття підходів та моделей, типологічно може належати як до ужиткового мистецтва, так і до декоративної скульптури малих форм. Виявлено факт збереження тенденції до наслідування стилістики Міяо серед майстрів кінця ХІХ століття та початку ХХІ століття.

Як цитувати

Рибалко, С. Б., & Щербань, А. Л. (2022). Бронзові окімоно доби Мейдзі в музейних колекціях України: компанія Міяо. Східний світ, (3 (116), 98-117. https://doi.org/10.15407/orientw2022.03.098
Переглядів статті: 262 | Завантажень PDF: 227

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Ключові слова
Посилання