Роль Окакури Тенсіна у розвитку діалогу культур Індії та Японії

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  С. В. Капранов

Анотація

Стаття присвячена індійським сторінкам біографії японського вченого-мистецтвознавця Окакури Тенсіна (1863–1913). Вона є спробою систематично розглянути всі основні зв’язки його життя й творчості з індійською культурою з метою краще зрозуміти його місце в діалозі культур Індії та Японії на початку ХХ ст. Окакура розглядав мистецтво Японії в широкому культурному контексті, в історичних зв’язках з Китаєм та іншими країнами. Звідси походить його інтерес до Індії як колиски буддизму, вчення, що об’єднало більшу частину Азії, без якого неможливо уявити японську культуру. Структура статті складається з трьох кіл, у центрі кожного з яких стоїть постать великого культурного діяча (Свамі Вівекананда, Рабіндранат Таґор) або група таких діячів (митці Бенгальської школи). У кожного з цих кіл є своя домінанта – релігія, література або мистецтво. Окакура Тенсін був в Індії лише двічі (в 1902 та 1912 рр.) і обидва рази недовго, та й індійське мистецтво не було головною темою його досліджень, проте він зробив значний внесок у розбудову культурних зв’язків Індії та Японії. Хоча Індія в той час була колонією, це були безпосередні зв’язки, не опосередковані метрополією. Окакура зав’язав дружні стосунки з провідними представниками індійської інтелектуальної еліти – Свамі Вівеканандою, Рабіндранатом Таґором, Абаніндранатхом Таґором, Пріямбадою Деві, Нандалалом Босом та ін. З другого боку, Тенсін втягнув у свою орбіту деяких японських діячів культури, як представників буддійського духовенства (Хорі Сітоку, Ода Токуно), так і митців (Йокояма Тайкан, Хісіда Сюнсо, Араї Кампо та ін.). Серед виділених нами трьох домінант вирішальна роль належить релігійно-філософському вченню Свамі Вівекананди, яке спонукало Окакуру вирушити до Індії. Проте найсильніший розвиток дістало мистецтво. Що ж до літератури, то вона була мало задіяна в цьому діалозі культур, імовірно, тому, що індійські інтелектуали та митці не знали японської, а японські не володіли бенгалі або гінді.

Як цитувати

Капранов, С. В. (2022). Роль Окакури Тенсіна у розвитку діалогу культур Індії та Японії. Східний світ, (4 (117), 65-78. https://doi.org/10.15407/orientw2022.04.065
Переглядів статті: 201 | Завантажень PDF: 154

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Ключові слова
Посилання