Альтюссерівський структуралізм у китайському марксистському філософському дискурсі

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  В. О. Кіктенко

Анотація

У статті досліджено рецепцію та інтерпретацію китайськими вченими філософії Луї Альтюссера. Насамперед показано особливості історичного і філософського контексту знайомства з ідеями Альтюссера в Китаї (кінець 1970-х – 2000-ні роки) та формування відповідних альтюссеріанських досліджень. Детально проаналізовано наукові праці китайських філософів-марксистів, у яких було здійснено введення і коментування основних положень теорії Альтюссера; визначення взаємозв’язків між альтюссерівською теорією і структуралізмом, філософією та наукою; вивчення поглядів Альтюссера на історію, діалектику, гуманізм. Підкреслено, що введення до китайського наукового дискурсу таких ідей Альтюссера, як “епістемологічний розрив”, “симптомне читання”, “наддетермінізм”, “алеаторний матеріалізм”, “теоретичний антигуманізм”, “антиекономізм”, “антиісторизм”, “співвідношення теорії та практики”, було здійснено в працях Лі Цін’ї, Сюя Чунвеня, Сюя Беня, Вана Цзе, Чжана Їбіна, Ху Дапіна, Пана Сяоміна, Цзіня Яомея, Чжана Юйцзі, Лі Шилі, Паня Чжисіня, Чжена Їши, Вана Юйченя, Лю Юйланя. Вивчено неоднозначне ставлення до методології  структуралістського марксизму Альтюссера з боку Ду Женьчжи, Вана Фенцая, Чжоу Ї, Чжана Цзіньпена, Чжана Веньсі, Лі Шуле. Значну увагу приділено критиці теорії ідеології Альтюссера, яка викликала неабиякий інтерес у китайських учених (Юй Уцзінь, Мен Денʼїн, Чжу Сяохуей, Ван Сінфу, Їн Веньцзо, Лю Юйлань, Лінь Цін, Ван Чуньмін). На прикладах методу “симптомного читання” та концепції “епістемологічного розриву” проаналізовано критичне сприйняття головних теоретичних положень філософії Альтюссера в роботах Хуана Цзіфена, Чжана Їбіна, Сюя Чунвеня, У Мена, Вана Шичжуна, Лю Баоміня. Різнобічні підходи щодо суперечливого розуміння Альтюссером “множинності” представлені в дослідженнях Чжена Їши, Дуаня Чжунцяо, Яна Хайфена, Лю Хуаюя. Дослідження пізньої філософської думки Альтюссера, що насамперед стосується поняття “алеаторний матеріалізм”, представлено на прикладах праць Ліна Сіня, Лі Цзіньхуея, Ґо Хуа. У висновках зазначено, що китайські філософи-марксисти більше зосереджені на вивченні філософських ідей Альтюссера, ніж на його політичних та економічних концептах. Також вказано, що одні китайські філософи-марксисти творчо сприймають марксистський структуралізм Альтюссера, а інші критично ставляться до нього та віддають перевагу класичному марксизму.

Як цитувати

Кіктенко, В. О. (2024). Альтюссерівський структуралізм у китайському марксистському філософському дискурсі. Східний світ, (1 (122), 173-190. https://doi.org/10.15407/orientw2024.01.173
Переглядів статті: 262 | Завантажень PDF: 166

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Ключові слова
Посилання